See you on Facebook!

12.11.2010

Možná, že jste čekali nějaké originálnější téma. V periodicích všeho druhu se to články o Facebooku jen hemží. Samozřejmě, že jsem mohla použít nadpis jako „Fenomén Facebook“, „Facebook – médium 21. století“ nebo „Drbna jménem Facebook“. Proč se tedy můj článek jmenuje „Uvidíme se na Facebooku!“? Protože dle mého názoru není Facebook žádným naprosto novým převratem. Prostě jen vyplnil díru v trhu s komunikací. Jeho kouzlo je v jednoduchodti a rychlosti. Ve starověku a středověku bychom v Římě na zprávu z Neapole čekali čtrnáct dní. S moderní poštou tři dni. Na Facebooku se během pár sekund dozvíte, jak dopadly zkoušky kamarádce z Nového Zélandu. Stačí párkrát kliknout a vidíte všech padésát fotek z jejích narozenin. Když si upravíte stav na „jde ke kadeřníkovi“, zjistíte, že vás minimálně sedm lidí podporuje v této bohulibé činnosti.

Někteří lidé jsou toho názoru, že Facebook „blbne“ mládež. Z vlastní zkušenosti vím, že tomu tak není. A že drtivá většina mladých nepoužívá slova jako „mocinQy“ nebo „popísmenkovat“, jak se nám to pokoušejí „přišít“ autoři takových mýtů. Na Facebooku prostě každý píše tak, jak umí. Pravděpodobně by to samé napsal do dopisu, emailu nebo SMS.

Samozřejmě, že Facebook má i své stinné stránky: reklamu, neosobnost nebo možnost kyberšikany. Nebudu se pouštět do úvah, že smajlík nenahradí opravdový úsměv atd. Při telefonování také nevidíte mimiku druhého člověka. Ohledně tohoto Bellova vynálezu také panovaly obavy o útlumu významu osobního kontaktu. Dnes jej používáme denně.

Facebook jednoduše usnadňuje komunikaci. Na jedné stránce najdete aktuální informace o vaší oblíbené zpěvačce, premiéře nového filmu, jaká písnička se líbí vašemu kamarádovi nebo co nového napsali ostatní redaktoři Romano Voďori. Budeme se muset naučit začlenit toto médium do našich životů. Stručně řečeno: uvidíme se na Facebooku!

Anna Kolářová
ZŠ Komenského, Horažďovice


téma čísla
Konec - Nový začátek
Rozhovor: Jan Musil V mžiku oka na ulici
Konec - Nový začátek