Anna Polívková: Necítím se definitivně být herečkou
28.11.2010Anna Polívková patří mezi výrazné české herečky mladé generace. Narodila se 24. března 1979 jako dcera herců Bolka Polívky a Evelyny Steimarové. Již od svých dětských let se pohybovala v divadelním prostředí. Studovala na pražské státní konzervatoři a katedře nonverbálního divadla HAMU pod vedením herce a pedagoga Ctibora Turby. V roce 1999 odcestovala do Paříže, aby studovala na Mezinárodní škole pohybového divadla Jacqua Lecoqa. Nevěnuje se ale jen divadelnímu herectví. Objevila se i v několika českých filmech jako Návrat idiota, Bolero a Restart. Do povědomí širší veřejnosti se dostala až ústřední rolí Jolany ve Vejdělkových Účastnících zájezdu. V současné době se také věnuje pohybové a taneční choreografii. Se skupinou tanečního divadla VerTeDance například v loňském roce vytvořila alternativní představení s názvem Případy doktora Toureta.
Na co jste si hrávala, když jste byla malá? Ovlivnilo vaše hry
to, že jste se pohybovala mezi herci?
Hrála jsem si na všechno možné. Bylo toho strašně moc, třeba na veverku.
Od různých princezen a kosmonautů po období přírodovědkyně, operní
pěvkyně nebo flétnistky. Vlastně jsem se nic pořádně nenaučila, protože
jsem si na všechno jenom hrála. Žádnou činnost jsem dál neprohloubila, ale
dnes toho využívám v divadle.
Jaké hračky jste měla nejraději? Byly to typické holčičí
panenky?
S těmi jsem si taky hrála. Různě jsem jim stříhala vlasy a podobně,
takže z nich pak byly trochu znetvořené panenky. Ale taky jsem měla třeba
hada z plastelíny. To byl můj oblíbenec. Na sluníčku se vždycky roztekl,
takže se potom musel dát do ledničky, abych si s ním mohla zase hrát.
Jak se dívali spolužáci na to, že máte slavné
rodiče?
Úplně normálně. Chodila jsem do školy sice v Praze, ale v Ruzyni. Táta
vždy říkal Vizovice u Prahy, takže jsme vlastně bydleli na vesnici. Tam
jsme se všichni znali a všichni na to byli zvyklí, takže nebyl důvod to
nějak dál rozebírat.
I vaše babička byla slavná herečka. Byla takovou tou typickou
babičkou, ke které se jezdí na prázdniny?
Ne, to vůbec nebyla. Moje babička byla taková divadelní diva a sama o sobě
vždycky říkala, že není dobrá máma ani babička. Ale pro mě byla ta
nejlepší, ačkoliv bylo těžké v ní babičku vidět. Vždycky jsem ji
vnímala jako tu mladou, energickou, originální, přímočarou, krásnou
herečku a svůdnici. Byla taky výborná učitelka dramaťáku. Chodila jsem
k ní do školy a byla dost ostrá.
Chodila jste do divadla na představení svých rodičů a
prarodičů? Díváte se na filmy, ve kterých hraje váš otec?
Do divadla jsem občas chodila, ale moje maminka, se kterou jsem žila, už
v té době divadlo moc nehrála. Jednou jsme spolu zkoušely, to bych ráda
někdy zopakovala. Je totiž skvělá herečka.
Babička na jevišti hrála například hraběnku v Maškarádě v Divadle na
Vinohradech. Pokud šlo o tátu, občas jsme na něj s mámou zašly. To byly
zážitky! Táta hraje divadlo dodnes, například společně s Milanem Lasicou
v komedii Mínus dva nebo Podivné odpoledne Dr. Zvonka Burkeho, po kterém od
smíchu bolí břišní svaly. To bude snad kromě Laterny Magiky nejstarší
divadelní kus v Praze.
Když se jdou rodiče podívat na vaše představení, míváte
větší trému, protože jsou také herci a rozumí tomu? Bavíte se o tom po
představení?
Přesně tak. Rozhodně mám větší trému. My už to ale máme mezi sebou
tak, že si toho ani moc říkat nemusíme. Podle výrazu tváře mámy nebo
věty, kterou řekne táta, a třeba úplně nesouvisející s tím
představením, přesně poznám, co a jak. Je to nenápadné a citlivé,
protože sami vědí, že kritika není moc příjemná. Připomínky si
nechávají na později, třeba na druhý den, až se vášně uklidní. Jsou
opatrní a umí to dobře podat.
Kdy jste se definitivně rozhodla, že chcete být
herečkou?
Pořád ještě to asi definitivní rozhodnutí není. Říkám si, že jsem
spíš divadelnice, chci dělat divadlo a nějakým způsobem tomu čím dál
víc rozumím. Ještě se definitivně necítím být herečkou.
Byli rodiče pro, nebo vám to rozmlouvali?
Hodně mi to rozmlouvali. Maminka říkala, že nemám hereckou povahu. Dodnes
nevím, co to ta herecká povaha vlastně je. Ale babička, která vedla
dramaťák, řekla, že bych to měla zkusit. Rodiče chtěli, abych šla na
gymnázium. To tedy doporučuju i já. Myslím si totiž, že by měl člověk
jít nejdřív na střední školu. V takovém věku je podle mě na
konzervatoř ještě hodně brzo.
Hrajete v rozličných divadlech, zahrála jste si v několika
filmech i v seriálu. Zkusila jste režírovat a dělat choreografii. Co
z toho se vám nejvíc líbilo a líbí?
Na choreografii jsme spolupracovali s VerTeDance, což je taneční trio.
Zatím mě nejvíc baví právě tohle, tedy divadlo a autorské projekty. Pokud
jsem součástí nějakého velkého kolosu, mám pocit, že jsem v něm jen
taková částečka a nemůžu ho moc ovlivnit. Když naopak dělám své
divadlo, můžu říct, co se mi nelíbí a jak bych to chtěla. Už jsem ale
pochopila, že nemůžu dělat všechno, že musím mít plnou důvěru.
Co vás na herectví nejvíc baví?
Veškeré možné zkušenosti. Možnost zabývat se spoustou směrů je
strašně zajímavá. A cokoli v životě vyzkoušíte, může být inspirací
pro vaši práci, což je fajn.
Které role máte nejraději?
Teď například ve hře Divá žena. Je to taková ženská od rány,
racionální, moderní, úplně jiná než já, a právě proto ji moc ráda
hraju. Nebo Pana Padlého. To je zase takový starý pán. Bývalý anděl.
Máte vystudovanou pantomimu. Dá se takovým uměním
uživit?
Já se pantomimou teď neživím a vystudovala jsem spíš pohybové divadlo,
což je vlastně docela rozdíl. Pantomima je klasický žánr, kterého se
většinou využívá, než aby se jejím prostřednictvím vytvořilo
samostatné představení. Například divadlo Pantomissimo s tím
experimentuje. Je také pár zajímavých lidí, kteří se pantomimě věnují.
Například Vojta Švejda. Ve škole Jacquese Lecoqa, u kterého jsem
studovala, se věnují hlavně takzvanému mimování, což neprobíhá jako
pantomima na způsob obkreslování slov pohybem, ale hledáte akci, různou
sportovní činnost, vzpírání, tahy, tlaky, různé směry, vyučuje se
dynamika lidského těla. Takže tam jsem vystudovala mimování.
Hrajete sice odjakživa, ale známější tváří jste se stala až
filmem Účastníci zájezdu. Jaké to bylo, když vás začali lidé poznávat
na ulici? Jak na vás reagovali?
Měla jsem známou maminku i babičku a na ulici je lidé poznávali docela
často, stejně tak tátu a Chantal (Poullain – poznámka redakce) a další
lidi v mém okolí. Proto jsem měla vždycky pocit, že je to úplně
normální. Ten přechod mi z toho důvodu nepřipadal nikterak významný. Je
možné soustředit energii a tak nějak se na ulici trochu zmenšit, že si
vás lidi ani nevšimnou. A navíc si myslím, že mám příjemnou míru
popularity, kdy to není tak, že by mě všichni znali. Někdy mě třeba
někdo ani nepozná. Spíš podle hlasu řekne: „Á, já jsem si myslela, že
jste to vy.“ A úsměv potěší vždycky. Dovedu si představit, že
existuje nepříjemnější forma popularity, než kterou mám já. Zbývá vám
nějaký volný čas? Tím, že se věnuju tomu, co mě baví, neumím
rozlišovat mezi volným časem a prací, za což jsem nesmírně vděčná.
A jak volný čas trávíte?
Myslíte, když se opravdu pokusím nemyslet na divadlo? Třeba tančím tango
nebo právě teď skládáme písničky. Chodím ven s mým psem Hugem. Ale
i tehdy se dívám na lidi, jak se hýbou. Je to asi nějaký druh
profesionální deformace. Inspirace přichází někdy úplně nečekaně,
takže občas prostě něco zpozorujete. Musíte být pořád na pozoru. Když
mám ale skutečně volno, koukám na filmy. Mívám takové filmové
maratonky.
Jak dlouho pracujete v divadle?
Od doby, co jsem začala studovat. Už jako malá jsem vlastně párkrát
vystupovala.
Jak na vás působila role doktorky v seriálu Ordinace v Růžové
zahradě?
To byla moje první role doktorky. Hezké bylo, že měla takový otevřený
přístup, kdy byla zprvu jen pro medicínu a pak přijala i alternativní
způsoby. Po čase mě to ale přestalo bavit a nemyslím si, že je to zrovna
směr, kterému bych se chtěla věnovat. Když jste odjela studovat do
Paříže, byla to pro vás velká změna? Ano, obrovská. Je to výborná
zkušenost, kdy přestanete řešit každodenní problémy, které řešíte
doma. Najednou se zaměřujete na všechno okolo. Pořád se něco děje,
učíte se nový jazyk, poznáváte nové lidi. Také intenzivně studujete, do
toho pracujete a ještě k tomu jste v Paříži a jíte jenom bagety a ty
úžasné sýry. Je to romantické. Jaké máte kromě baget oblíbené jídlo?
Mám ráda japonskou kuchyni, sushi, syrové rybičky a vůbec asijské jídlo.
A pelmeně.
Hodně pracovně cestujete. V jaké zemi se vám nejvíce
líbilo?
Asi právě ve Francii. To je moje oblíbená země. Ale všude je to
zajímavé. Byli jsme například i v Pákistánu. To bylo ještě v době,
kdy tam probíhal festival, který už nefunguje. Tři měsíce po tom, co jsme
odjeli, tam zabili jednu důležitou političku – Benázír Bhuttovou. Bylo
to tam ale v něčem krásné, i když je na ulicích hrozná špína a smog,
od kterého máte úplně černé nosní dírky. Na pětiproudové silnici
vidíte oslíky a festival hlídají muži se samopaly. Ale lidé tam jsou
přívětiví, krásně barevně a čistě oblečení, jako by ty barvy vědomě
používali proti okolnímu prostředí a atmosféře napětí. Každopádně to
bylo ohromně zajímavé. Když se ale na něj díváte skrze televizi, zdá se
vám nepochopitelný.
Šárka Stará a Šárka Tycarová, ZŠ Kladruby
(ve spolupráci s Annou Sivákovou a Jitkovou Vaňovou, ZŠ Chanov)