Rozálie Kohoutová: Když jsi v pubertě, rozvod s tvojí identitou zamává
13.03.2012Úspěšná mladá dokumentaristka Rozálie Kohoutová (1985) je dcerou hudebníka Daniela Kohouta a známé české spisovatelky a scenáristky Ireny Obermannové. Za svou krátkou filmovou kariéru již získala řadu prestižních ocenění. Jak se do její identity promítl rozvod rodičů? A ovlivňují její život autobiografické knihy matky Ireny?
Pocházíte z umělecky založené rodiny – otec hudebník, matka
spisovatelka-scénáristka, sestra je herečka. Ovlivnila vás rodina ve
výběru profese?
Určitě. Protože každého přirozeně rodinné prostředí ovlivňuje. Ke
své současné profesi jsem si ale vlastně hledala cestu sama. V období
puberty jsem rodiče odmítala, až když jsem se pak na FAMU dostala a začala
jsem dělat filmy, znovu jsem uvítala, že je můžu řešit s mojí mámou.
Je scenáristka a v uměleckém světě, i televizním nebo filmovém
prostředí, se pohybuje. Vlastně je to výhoda. ** Plánovala jste od
dětství, že chcete studovat FAMU, školu, kterou vystudovala i vaše
matka?**
Vůbec jsem si to v dětství neplánovala. Když jsem maturovala, podávala
jsem si přihlášku na FAMU, žurnalistiku, politologii a romistiku. A vzali
mě jenom na romistiku. (smích)
Jaké bylo vaše dětství? Na co si jako první
vzpomenete?
Jsem ročník osmdesát pět a mám pocit, že náš rodinný život byl, tehdy
ještě za komunismu, vlastně takový idylický. Táta pracoval jako noční
hlídač, hrál v undergroundové kapele, a máma se mnou byla doma, protože
mateřské byly v té době poměrně dlouhé. Takže z tohoto období mám
takové idylické zážitky. Hodně vizuálních vzpomínek mám z naší
chalupy v Kytlicích v Sudetech, o kterých teď točím film.
Měli na vás rodiče vzhledem ke své práci vůbec
čas?
Právě že měli. Na ségru už tak ne – Berenika je o šest let mladší.
Ale na mě právě tím, že byl ještě komunismus a nikdo tehdy nic moc
nedělal, čas měli.
Rodiče se ale později rozvedli a vy jste tak vyrůstala bez otce.
Jaké s ním dnes máte vztahy?
Teď už dobré. Rozvod je ale samozřejmě pro každé dítě těžký. K tomu
všemu jsou oba moji rodiče velmi impulzivní lidi. Z toho všeho potom
plynuly problémy nebo neshody, které jsem tehdy třeba s tátou měla. Já
jsem je ale vlastně měla i s mámou a s celým světem. Když rozvod
přijde ještě v takovém věku – mně tehdy bylo deset –, člověk se
s tím podle mě vyrovnává hodně dlouho.
Jaké bylo vyrůstat v domácnosti, kde byly samé
ženské?
My si děláme legraci z toho, že já s mámou řveme, jsme paličaté a
rády se hádáme. Moje ségra Berenika je naopak taková jemná a od povahy
mírná. Tím, že jsme si vždycky doma při večeři s mámou skákaly do
řeči, do toho babička, která je podobné nátury jako my, tak tam sestra
hrozně dlouho jenom seděla a nic moc neříkala. A když jí bylo sedmnáct
nebo osmnáct, uvědomila si, že musí taky začít hrozně řvát, aby mohla
něco říct. (smích)
Jaká jste byla ve škole?
V šesté třídě jsem přešla na osmiletý gympl, protože jsem na základce
měla problémy s učitelkami. Přešla jsem na takový experimentální gympl
(pozn. red. Osmileté gymnázium Buďánka). Ten byl založený na jiném
přístupu ke vzdělání. Měli jsme tam hodně svobody. Každý jsme si
například mohli sestavit individuální studijní plán z volitelných
předmětů. Tehdy mě docela šla matematika, hrála jsem šachy, ale potom
s pubertou jsem se přeorientovala na humanitní předměty.
První knihu vaše matka vydala v době, kdy vám bylo přibližně
deset let, a stala se poměrně známou osobou. Projevilo se to na vašem
životě?
Určitě. Protože ona v těch knížkách píše o nás. Takže jsem to
nějakým způsobem řešit musela. Mně se její knížky, až na výjimky
líbí. Fakt, že žijeme jako literární postavy, jsem si poprvé uvědomila,
když jsem četla Deník šílené manželky. V něm máma píše o naší
rodině po rozvodu.
Řekla jste tehdy matce, že vám to vadí?
Ne. Protože nemůžu říct, že by mi to vadilo. Myslím si, že každý má
právo psát o tom, co vidí, co je kolem něj. A máma v tu dobu nejvíc
řešila právě rodinu a postavení ženy po rozvodu. Takže mě nikdy
nenapadlo, že bych jí mohla upírat právo o tom psát. Naopak, autentičnost
mě v literatuře zajímá. Máma často popisuje svoje pocity v situacích,
které se opravdu staly. A samozřejmě, že si pak říkáte: „Á, tak ona
tohle přebrala takhle, ale já jsem to přitom viděla jinak.“ Snažím se
ale vždycky knihu vnímat jako odosobněný celek, její poselství. To, že je
inspirovaná mimo jiné i mou osobou, moc neřeším.
Jaká jste byla jako puberťák? Vaše sestra se v jednom rozhovoru
svěřila, že pro ni vaše bouřlivá puberta byla odstrašujícím
příkladem.
Tady se myslím vracíme k těm večeřím u našeho jídelního stolu
(smích). Nevím, no. Každému to přichází v jiném životním období. Na
naši babičku to třeba dolehlo až v důchodu. Já jsem zase byla klidné
dítě, když jsem byla malá. A Berenika naopak byla úplný blázen. U mě
se to projevilo právě v pubertě. Bylo to pro mě ale hodně důležité
období, protože jsem hledala sama sebe. Určitě se v tom ale projevoval
i rozvod rodičů. To s tou tvojí identitou prostě zamává. A myslím si,
že řada lidí se hledá až třeba ve dvaceti nebo v důchodu. I moje máma
se po tom, když se to po rozvodu uklidnilo, nějakým způsobem hledala. A to
jí bylo skoro čtyřicet.
Rozumíte tomu, proč vaše matka píše knihy o sobě a svém
soukromí?
Jo, jo. Já mám někdy dokonce pocit, že způsob, jakým já točím filmy, je
podobný tomu, jak máma píše knížky. V ich-formě. Autobiografie mě
formálně zajímá.
Máte za sebou řadu úspěchů. Kterých si nejvíce
vážíte?
Ty jo, to je těžká otázka! Úspěch je něco hrozně abstraktního. Hotový
film je konkrétní, je v něm uloženo hodně energie – všech, co se
podíleli na jeho vzniku. A když se povede, funguje pak jako energie dál
i s diváky. Já si asi nejvíc vážím těch hotových filmů, těch
povedených. (smích)
Je nějaké ocenění, kterého si vážíte nejvíce?
Ceny jsou určitě příjemné, člověk z nich má radost. Neměl by je ale
brát jako nějakou hodnotu. To ocenění stejně tak může na festivalu dostat
kdokoliv jiný. Záleží na složení poroty a tak dále. Ocenění o tom
filmu zas až tak moc neříká. Nejdůležitější je, podle mě, vztah autora
k hotové věci.
Co vás na vaší práci nejvíc baví?
Vždycky mě baví začátek a pak konec. Baví mě začít točit, ale když se
to komplikuje, tak mě to nebaví. A taky mě třeba baví, když už na samém
konci vím, co si musím dotočit. A stejně tak ve střižně.
Na závěr nám to nedá nezeptat se na poslední Tajnou knihu vaší
matky. Věděla jste, že se chystá něco podobného zveřejnit? Konzultovala
to s vámi?
Konzultovala. Tu knížku jsem četla, byla jsem zrovna ve Francii. Máma mi
říkala, že má strach, že se toho chytne bulvár. A já, jak jsem byla
úplně odtržená od zdejší atmosféry, jsem jí řekla, že to je přeci
super knížka, že by ji vydat měla. Vůbec mi nedošlo, že by se mohlo něco
takového stát. Nejhorší mi ale připadalo, jak se projevila česká
mediální kultura jako celek. Zmínila jsem bulvár, ale je potřeba říct,
že jako bulvár o této kauze informala i takzvaná seriózní média jako
Reflex a Lidové noviny. To mě opravdu překvapilo.
Ovlivňuje situace kolem Tajné knihy nějak vás nebo vaši
sestru?
Ta doba byla těžká, hlavně pro mámu i pro nás. Média se totiž snažila
kontaktovat celou rodinu. Berenika se na to jako herečka musí připravit, je
to vlastně součást její práce, ale já s tím nechci mít nic
společného.
Lenka Jandíková, Šárka Tycarová a Stáňa Kožnarová
ZŠ Kladruby
